مدیریت کسب و کار پیشرفته

باشگاه تخصصی محققین و دانشجویان رشته MBA

مدیریت کسب و کار پیشرفته

باشگاه تخصصی محققین و دانشجویان رشته MBA

مدیریت سازمان

شنبه, ۲۳ بهمن ۱۳۹۵، ۰۹:۰۱ ق.ظ

تعریف سازمان

سازمان پدید ها ی ا جتماعی است که به طو ر آ گاهانه هما هنگ شد ه و د ا رای حدود و ثغورنسبتا مشخصی بوده و برای تحقق هدف یا اهدافی، بر اساس یک سلسله مبانی دائمی فعالیت میکند.

ساختار سازمان

ساختار سازمانی تصریح میکند که وظایف، چگونه تشخیص داده شوند، چه شخصی به چه کسی گزارش دهدو ساز وکارهای هماهنگی رسمی و همچنین الگوهای تعاملی سازمانی که باید عایت شوند کدامند؟

ما ساختار را به عنوان یکی از اجزاء سازمان، که از عنصر پیچیدگی، رسمیت و تمرکز تشکیل شده، تعریف می کنیم. هر کدام از این سه عنصر را در بخشهای بعدی به تفصیل بررسی مینمائیم.

طرح سازمان

بر جنبة مدیریت تئوری سازمان تأکید دارد. طرح سازمان به نحوة ساخت و تغییر ساختار، برای تحقق اهداف سازمانی اشاره میکند.

تئوری سازمان


تئوری سازمان رشته ای است که ساختار و طراحی سازمان را مورد مطالعه قرار می دهد. تئوری سازمان به هر دو جنبه تشریحی و تجویزی این رشته میپردازد.

مقایسه تئوری سازمان و تئوری رفتار سازمانی

رفتار سازمانی، دیدگاهی خرد نسبت به مسائل داشته و بر افراد و گروههای کوچک تأکید دارد. بر رفتار درون سازمانها، عملکرد افراد، کارکنان و متغیرهای نگرشی نظیر بهره وری کارکنان، غیبت در کار و رضامندی شغلی بیشتر، متمرکز است.

در مقابل رفتار سازمانی، تئوری سازمان دیدگاهی کلان نسبت به مسائل سازمانی دارد. واحد تجزیه و تحلیل آن،سازمان یا واحدهای فرعی سازمان هستند. تئوری سازمان بر رفتار سازمانها متمرکز است و تعریف کلی از اثربخشی سازمان ارائه می دهد.

چرا تئوری سازمان را مطالعه می کنید؟

در دنیای امروزی، سازمانها همه جوانب زندگی را فرا گرفته اند. (جامعه به عنوان کل، اقتصاد و همین طور زندگی شخصی ما) پس منطقی است که خود انتظار داشته باشیم، پدید های را که با زندگیمان گره خورده، مطالعه کنیم.

هدف این است که دیدگاه شهودی فرد را در خصوص این که چرا سازمانها طوری طراحی شده اند که دارای حالت های فعلی هستند، با تئوری سیستماتیک (اصولی) جایگزین کنیم.

روشهای مختلف دهگانه نگریستن به سازمانها:

دریافت
عنوان: مدیریت سازمان.rar
توضیحات: رمز فایل : MBA4YOU.blog.ir




موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۵/۱۱/۲۳
غلامعباس فتحی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی